menu

Annuleren Vliegticket

Het wijzigen of annuleren van een vliegticket

Wanneer je een vliegticket wilt wijzigen of annuleren ben je afhankelijk van de voorwaarden van de maatschappij die het ticket heeft verschaft. De ‘tariefvoorwaarden’ beschrijven de mogelijkheden van wijziging en de kosten ervan. De algemene voorwaarden van de maatschappij beschrijft de voorwaarden voor annulering van het vliegticket. Het kan zijn dat een annuleringsverzekering dekking biedt wanneer je een vliegticket moet wijzigen of annuleren.

Wanneer je een pakketreis hebt geboekt en bijvoorbeeld door vertraging niet op tijd op een bestemming aankomt dan moet je contact met de reisorganisatie opnemen. De reisorganisatie is verantwoordelijk voor de correcte afhandeling van de gehele reisovereenkomst.

info_outline Tip! Het is verstandig om bij een pakketreis zelf contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij en een vergoeding te vragen. Wanneer je er met de reisorganisatie niet uitkomt heb je zelf de juiste stappen ondernomen om aanspraak op een vergoeding te kunnen maken.

Restitutie luchtvaartbelasting, ook zonder annuleringsverzekering

Het is mogelijk om bij annulering van een vlucht toch een deel van het geld terug te krijgen wanneer je niet verzekerd bent. Luchtvaartmaatschappijen zijn namelijk verplicht om de luchtvaartbelasting terug te geven als hierom wordt gevraagd. Dit geld voor alle geannuleerde vluchten inclusief tussenstops en retourvluchten. Dit terugvragen van de belasting doe je bij de instantie waar je het ticket hebt geboekt. Dit kan de luchtvaartmaatschappij zelf zijn maar ook de reisagent of een boekingswebsite. Het is meestal voldoende om een brief of een email te sturen met hierin alle boekingsgegevens en het verzoek tot teruggave. Vaak gaat een deel van het bedrag verloren omdat er hoge administratiekosten worden berekend.

Wanneer de luchtvaartmaatschappij mijn ticket annuleert of de vlucht vertraagd is

Wanneer een vlucht wordt geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij heb je twee keuzes.

  1. Je krijgt het geld terug
  2. Je krijgt een ander ticket

Bij een vervangend ticket moet de luchtvaartmaatschappij wel verzorging aanbieden. Dit gaat dan om eten en drinken, noodzakelijke communicatie en indien nodig een hotelovernachting met daarbij het vervoer van en naar het hotel. Soms kan je ook een financiële vergoeding krijgen. De hoogte hiervan hangt af van de lengte van de vlucht en de duur van de vertraging. Hier volgen de richtlijnen voor compensatie bij vertraging en annulering van een vlucht.

  • Voor vluchten tot en met 1500 km en een vertraging van meer dan 2 uur kan je rekenen op een vergoeding van € 250,-
  • Voor vluchten van 1500 tot 3500 km en een vertraging van meer dan 3 uur kan je rekenen op een vergoeding van € 400,-
  • Voor vluchten van meer dan 3500 km met een vertraging van vier uur kan je rekenen op een vergoeding van € 600,-

Wanneer de luchtvaartmaatschappij de vlucht moet annuleren door overmacht hoeft ze geen vergoeding te geven. Voorbeelden hiervan zijn dichte mist, hevige sneeuw of zware storm

info_outline LET OP!Bovenstaande regelgeving geldt voor vliegmaatschappijen die gevestigd zijn in de EU en vluchten vanaf een EU luchthaven.

Bron: Bovenstaande passagiersrechten zijn geformuleerd in de Europese Vordering 261/2004 door Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Bekijk hier de Top 5 Annuleringsverzekeringen