menu

Annuleren Treinticket

Het wijzigen of annuleren van een treinticket

Wanneer je een treinticket wilt wijzigen of annuleren ben je afhankelijk van de voorwaarden van de spoorwegmaatschappij die het ticket verschaft. Net als bij een vliegticket beschrijven de tariefvoorwaarden van de spoorwegmaatschappij de mogelijkheden van wijziging en de kosten hiervan. De algemene voorwaarden beschrijven de voorwaarden voor annulering van het treinticket. Het kan zijn dat een annuleringsverzekering dekking biedt wanneer je een treinticket moet wijzigen of annuleren.

Wanneer je een pakketreis hebt geboekt en bijvoorbeeld door vertraging niet op tijd op een bestemming aankomt dan moet je contact met de reisorganisatie opnemen. De reisorganisatie is verantwoordelijk voor de correcte afhandeling van de gehele reisovereenkomst.

info_outline Tip! Het is verstandig om bij een pakketreis zelf contact op te nemen met de spoorwegmaatschappij en een vergoeding te vragen. Wanneer je er met de reisorganisatie niet uitkomt heb je zelf de juiste stappen ondernomen om aanspraak op een vergoeding te kunnen maken.

Wanneer een trein uitvalt of de trein vertraagd is.

Reis je met een internationale treinvervoersdienst en komt de trein minimaal een uur te laat op de eindbestemming (volgens het vervoerscontract) dan heb je als volgt recht op vergoeding. (de oorzaak van vertraging moet te wijten zijn aan de spoorwegmaatschappij)

  • Bij een vertraging van 60 tot 119 minuten heb je recht op 25% van de vervoersprijs die is betaald voor de vertraagde trein.
  • Bij een vertraging van 120 minuten of meer heb je recht op 50% van de vervoersprijs die is betaald voor de vertraagde trein.

Je moet voor betaling wel zelf een verzoek indienen en de betaling moet binnen een maand na indiening van dit verzoek geschieden. Betaling in de vorm van tegoedbonnen of in contanten (op verzoek). Als regel geldt dat alleen een vergoeding wordt uitgekeerd als deze ten minste 4 EUR of het equivalent daarvan bedraagt.

Wanneer een treinrit niet voortgezet kan worden dan dient de spoorwegmaatschappij zo snel mogelijk een vervangende vervoersmogelijkheid aan te bieden.

info_outline LET OP!! Er zijn afwijkende regels voor InterRail, Eurail, enz. Op abonnementen zijn ook afwijkende vergoedingsregels van toepassing.

In geval van vertraging of annulering zal de spoorwegmaatschappij je over de situatie en over de verwachte vertrek-, en aankomsttijden moeten informeren zodra deze informatie beschikbaar is. Als de vertraging meer dan 60 minuten is dan heb je kosteloos recht op:

  • Een maaltijd en of versnaperingen als deze redelijkerwijs kunnen worden verstrekt
  • Indien noodzakelijk een hotel of andere accommodatie en vervoer van het station naar de plaats van de accommodatie en terug
  • Indien de trein op het spoor is gestremd, vervoer van de trein naar het station of de eindbestemming van de reis waar en wanneer fysiek mogelijk.

Wanneer een trein is vertraagd en de verwachte vertraging op de eindbestemming meer dan 60 minuten is dan heb je de volgende keuzes.

  • Terugbetaling van de volledige kosten van het kaartje voor het gedeelte van de reis dat niet is afgelegd en voor het gedeelte dat wel is afgelegd maar niet volgens uw oorspronkelijke reisplan en u besluit hiervan af te zien en onmiddellijk terug te keren.
  • Voortzetting of omleiding, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de eerste mogelijkheid
  • Voortzetting of omleiding, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming op een latere datum die u schikt

Al deze regels gelden alleen wanneer de vertraging te wijten is aan de spoorwegmaatschappij.

Bron: Europese Commissie

Bekijk hier de Top 5 Annuleringsverzekeringen